ADHD (attention-deficit hyperactivity disorder) on aktiivisuuden ja tarkkaavuuden kehityksellinen häiriö, joka heikentää toimintakykyä lapsella, nuorella tai aikuisella. Lapsen ja nuoren ADHD:lla voi olla merkittävä vaikutus hänen psykologiseen, sosiaaliseen ja taloudelliseen toimintakykyynsä sekä koko perheen elämänlaatuun ja hyvinvointiin. Ensisijaista negatiivisten vaikutusten ehkäisyssä on ADHD:n varhainen tunnistaminen ja hoitoon pääsy. Lisäksi hoidon tulee olla pitkäjänteistä ja sen jatkuvuus on turvattava erityisesti hoidon siirtymävaiheissa. ADHD-oireisten lasten ja nuorten hoidon turvaamiseksi ja tukipalvelujen kehittämiseksi on tärkeää tarkastella palvelujen saavutettavuutta edistäviä ja estäviä tekijöitä.
Tänään julkaistu Näyttövinkki® 1/2025 vastaa kysymykseen: Millaiset tekijät edistävät tai estävät ADHD-oireisten lasten ja nuorten tukipalvelujen saavutettavuutta ja käyttöä?
- On tärkeää vahvistaa paitsi terveydenhuollon ammattilaisten myös opettajien ja vanhempien tietotaitoa ADHD-oireiden sekä ADHD-oireisten lasten ja nuorten yksilöllisten tuen tarpeiden tunnistamiseksi mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tietotaitoa lisäämällä sujuvoitetaan arvioon ja tukipalveluihin pääsyä. Lisäksi tietotaidon lisäämisellä voidaan vähentää ADHD-diagnoosiin liittyvää ja palveluiden käyttöä estävää stigmaa.
- Tukipalveluiden järjestämisessä on keskeistä mahdollistaa riittävät sekä kansallisesti yhdenvertaiset terveydenhuollon resurssit, varmistaa ammattilaisten riittävä osaaminen sekä huomioida, että järjestetyt tukipalvelut ovat perheille taloudellisesti ja käytännöllisesti saavutettavissa. Lisäksi tukipalveluiden vahvistamiseksi ja häiriökysynnän vähentämiseksi tarvitaan selkeitä hoitopolkuja sekä sen varmistamista, että vanhemmilla on käytettävissään riittävästi tietoa olemassa olevista tukipalveluista.
- Vahvistamalla entisestään koulujen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden yhteistyötä voidaan tukea tukipalveluihin pääsyä sekä hoidon toteutumista osana lasten ja perheiden arkea.
Kiitämme lämpimästi työryhmää:
Oulun yliopisto
- Kähkönen Tiia, th, sh, TtM-opiskelija
- Lehto Jani, sh, TtM-opiskelija
- Loukusa Ulla-Maija, sh, TtM-opiskelija
- Rajala Lotta, sh, TtM-opiskelija
- Törmänen Jatta, kätilö, sh, TtM-opiskelija
- Kääriäinen Maria, th, sh, professori
Sekä
Sandberg Erja, KT, erityispedagogi
Linkki Näyttövinkki®-sivuille -> Kategoria jatkossa: Lapset ja nuoret